Rastepladser: En opgradering er på sin plads

2021-06-24T14:50:42+00:00June 24th, 2021|0 Comments

Nedslidte. Overfyldte. Underprioriterede.

Det er sådan, det overordnede billede af rastepladserne i Danmark kan tegnes. I mange år har fortællingen været den samme, og det er derfor, at vi i Dansk Folkeparti taler varmt for, at en opgradering af landets rastepladser skal med i planerne for fremtidens infrastruktur.

Især manglen på plads er et problem på mange danske rastepladser. Det er ikke unormalt at se lastbiler parkeret langs indkørslen til proppede rastepladser; sommetider kan man endda spotte flere på stribe. Kører man på motorvejen i ydertimerne, bliver problemet også tydeligt, når det ene skilt efter det andet viser nul ledige pladser.

Og det giver da også god mening, at vi har et kapacitetsproblem. Trafikken er stigende. Der er flere biler – lastbiler såvel som personbiler – på de danske veje, og medregner man hvileregler, turister og behovet for at strække benene, når man tager turen på tværs af landet, er det ikke en overraskende situation, vi befinder os i. Det hjælper desuden heller ikke på problemet, at mange østeuropæiske lastbilchauffører ikke overholder reglerne og holder langtidsparkeret.

I Dansk Folkeparti mener vi derfor, at vi i de kommende infrastrukturforhandlinger bør se på en opgradering af rastepladserne. Det vigtigste hul lige nu er at fylde manglen på pladser, og Vejdirektoratet har undersøgt, hvordan det kan lade sig gøre. De vurderer, at det er mest hensigtsmæssigt at udvide pladsen på 18 danske rastepladser med 393 nye parkeringsbåse for 171,1 millioner kroner.

Vi mener ikke, at det er nødvendigt at udvide alle pladserne på samme tid, men vi er nødt til at starte et sted, for eksempel med de hårdest belastede rastepladser. Det udgør en risiko i trafikken, hvis udmattede lastbilchaufførerne ikke kan finde hvilepladser og derfor må køre længere i søgen efter en parkeringsbås. Det skal først og fremmest være sikkert at færdes på de danske veje, og kan vi løse en del af det problem ved at udvide en håndfuld rastepladser over de kommende år, så er vi med på den.

Vi er nødt til at imødekomme det voksende problem, som den øgede trafik medfører, og det betyder, at en opgradering af rastepladserne skal med i forhandlingerne om fremtidens infrastruktur.